Een kijkje in de keuken van… Mirko op bezoek bij Flip

Op 12 juni 2022 ben ik, Mirko (team 18), op werkbezoek geweest bij Flip van Dijk (zie foto, team 16) in het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis (ETZ) in Tilburg. Flip is beleidsmedewerker van de afdeling IC, met een groot scala aan portefeuilles. Ik ontmoet Flip bij de hoofdingang en we lopen meteen een rondje door en om het ziekenhuis. “We lopen nu de helft van mijn bekende route, ik loop vaak met de secretaresses van de IC een rondje om het ziekenhuis, zo halen we allemaal even een frisse neus en kunnen we weer met nieuwe energie verder met de middag”.

Eenmaal bij zijn kantoor aangekomen vertelt Flip over hoe de rest van zijn dag eruitziet. “Ik sta meestal om kwart over 6 op, dan ontbijt ik en bereid ik mijn lunch voor. Om 7 uur ga ik fitnessen en na het sporten ga ik richting het ziekenhuis. Ik begon voorheen altijd met de corona registratie, dat is gelukkig nu een stuk minder. Nu begin ik eerst mijn mailbox te ruimen.” Flip vertelt me dat ze om 11.00 op de IC de bordbespreking hebben, die ongeveer een kwartier tot een half uur duurt. In de bordbespreking tussen de aanwezige teamleiders van de IC en intensivisten wordt de bedbezetting besproken en nog andere bijzonderheden voor de dag. In de middag heeft Flip vaak meetings, zoals een teamleider overleg of een K&V overleg.

Dat je geen zorgachtergrond nodig hebt om in de zorg te werken, laat Flip hier duidelijk zien. Flip heeft op de hotelschool gezeten en vindt juist dat hij daar veel van op de zorg kan toepassen. “In mijn optiek zijn er veel overlappingen, in de horeca staat de gast altijd centraal, die wil je het zo fijn mogelijk maken. Dat is bij de zorg ook zo. Je leert op de hotelschool iemand anders centraal stellen en degene zo goed mogelijk te faciliteren. Kijk hier maar naar de IC, de patiënt is hier erg zorgbehoevend en is niet meer in staat om voor zichzelf te zorgen. Het is dus uitermate belangrijk dat je de patiënt hierin zoveel mogelijk ondersteunt en faciliteert. Het feit dat ik met het geleerde van de hotelschool kan bijdragen aan de Nederlandse zorg en impact kan maken is voor mij heel belangrijk. Ik wil waarde creëren.”

Op de vraag wat Flip uit de trainingen van Talent for Care heeft meegenomen naar zijn opdracht in het ziekenhuis, antwoordt hij het volgende. “De modellen die ik van T4C heb geleerd, heb ik naar het ziekenhuis meegenomen en toegepast. Dit had wel echt degelijk effect. Bijvoorbeeld het BMC canvas uit de training Strategievorming in de zorg. Ik vind het thema strategie en tactisch denken en hoe je dit laat doorschemeren door de organisatie heel leuk, daarom lijkt een functie als “lijnmanager” mij zo interessant. De inhoud van een training gaat ook echt leven als je het in praktijk toepast, zo interessant om te zien hoeveel raakvlakken het kan hebben. Maar wat ik wel echt het meest waardevol vind bij T4C is de coaching. Als je daarvoor openstaat en tijd en energie in wilt steken, haal je echt ontzettend veel uit deze sessies. Je leert jezelf echt goed kennen.”

Aangezien zowel Mirko als Flip beiden uit Brabant komen, is er geen ontkomen aan om dit onderwerp ook aan te halen. Want wat typeert volgens Flip nou een echt Brabants ziekenhuis? “Het Brabantse aan dit ziekenhuis zal ik toch wel echt als hartelijk beschrijven. Mensen in de zorg zijn sowieso al gepassioneerd, maar hier in Brabant zijn ze ook echt warm, altijd in voor een praatje en zijn ze benaderbaar. Ik heb ook wel echt een connectie met de Brabantse gastvrijheid. Dit is wat mij heel erg trekt, de laagdrempeligheid en de connectie kunnen maken. Hiërarchie speelt hier geen hele grote rol: je bent met elkaar mens en iedereen hier gaat het gesprek met elkaar aan als een gelijke, ook met de patiënt”.

En wat Flip uiteindelijk het leukste vindt aan zijn opdracht: “De IC is heel complex en er komt organisatorisch echt veel bij kijken, dit maakt het voor mij uitdagend en interessant.”

 

Open chat
1
Hulp nodig?
Scan de code
Hey toekomstige trainee! Zin om een keertje te sparren over jouw mogelijkheden?