Interview
Een kijkje in de keuken van…. Tessa op bezoek bij Myrthe
Op 11 januari ben ik, Tessa Remmers uit Team 18, langsgegaan bij Myrthe van Merkerk uit Team 17 in het Sint Franciscus Gasthuis & Vlietland, aan de Kleiweg in Rotterdam. Myrthe is hier teammanager van de psychosociale dienst (PSD) sinds halverwege september 2022, een afdeling met in totaal zo’n 40 mensen. Aangezien ik zelf nog geen ervaring heb binnen het ziekenhuis of als teammanager, ben ik erg benieuwd wat ze mij kan vertellen over haar ervaringen.
Ik wacht haar op in het restaurant van het ziekenhuis, waar ik al snel wat sfeer kan proeven. Er zijn wat problemen in de parkeergarage waar gelijk mee wordt geholpen, er staat iemand klaar bij de ingang om bezoekers of patiënten welkom te heten, naasten worden telefonisch op de hoogte gesteld van een bezoek of mensen stappen de molen even uit om te genieten van een kop koffie.
Myrthe vertelt dat de afdeling PSD aanzienlijk verschilt van de andere teams in het ziekenhuis, wat alleen al terug te zien is in de DBC’s die patiënten nodig hebben om in aanmerking te komen voor een behandeling door dit team. “De afdeling bestaat uit verschillende teams: Medische Psychologie, Medisch Maatschappelijk Werk en de Dienst Geestelijke Verzorging. De psychologen coördineren hun eigen werk onderling, maar voor de overige medewerkers ben ik het aanspreekpunt voor operationele zaken, ben ik verantwoordelijk voor de verzuimbegeleiding en het reilen en zeilen binnen het team. Het kan dan gaan over hoe we optimaal gebruik kunnen maken over de twee locaties die het SFG heeft, maar ook over of iedereen nog het werk doet wat hij of zij wil.”
Daarnaast bestaat een deel van de werkzaamheden van Myrthe uit de BILA’s die ze elke 6 – 8 weken houdt met iedereen. Myrthe is de eerste teammanager die overkoepelend werkt over de meerdere teams, en de BILA’s is één van de dingen die zij nieuw heeft ingevoerd. Deze toevoeging heeft haar doel bereikt: “Na enige tijd zie ik dat het hen ook goed bevalt. We bespreken waar zij behoefte aan hebben, wat ze bijvoorbeeld nodig hebben in hun werk. Het persoonlijke contact is erg belangrijk, vooral in zo’n brede en grote afdeling.” Ook zijn er binnen de afdeling en binnen het ziekenhuis verschillende projecten gaande. Digitalisering van de zorg speelt bijvoorbeeld op beide niveaus. Hiervoor is Myrthe ook tijdens meetings aanwezig om mee te denken hoe dit kan worden aangepakt en updates te krijgen.
Samenvattend is de opdracht van Myrthe bij het SFG dus één waar ze vooral veel contact heeft met mensen, wat het werk erg dynamisch maakt. De mensen weten haar te vinden en aan hen moet ze vooral aandacht besteden. “Hoewel dit op sommige dagen soms ten koste gaat van voldoende tijd te kunnen steken in de projecten om echt de diepte in te gaan, vormen de mensen om mij heen de prioriteit.” Dit toont mij waar het om draait als teammanager en het motiveert mij om ook in mijn volgende opdracht het contact met de zorgverleners op te zoeken.
Om dit alles mogelijk te maken heeft Myrthe zowel veel aan de begeleiding binnen het SFG als daarbuiten. “Mijn zorgmanager, die meerdere afdelingen overziet, herkent eventuele valkuilen die ik heb en helpt mij daarbij. Daarnaast kunnen we goed praten over bepaalde thema’s op de afdeling.” Verder zijn er de verschillende trainingen vanuit Talent for Care die worden ingezet in de werkzaamheden. “Ik merk dat ik meer open sta voor de eigen manier waarop mensen omgaan met bepaalde situaties of taken, bijvoorbeeld ook tijdens de BILA’s, en mij dus kan verplaatsen in andermans gedrag. Dit komt denk ik voornamelijk door de training Communiceren met impact en NLP.”
Door Tessa Remmers (team 18)