Als een stilte voor de storm

Het was half maart en het voelde als een stilte voor de storm. Het coronavirus verspreidde zich steeds verder uit over Nederland en de gezondheidszorg maakte zich klaar voor wat komen zou. Als projectmanager bij BeterDichtbij kwam ik wekelijks bij verschillende ziekenhuizen om met onze digitale service de zorg voor patiënten en zorgverleners makkelijker te maken. Patiënten gebruiken BeterDichtbij via een eenvoudige app en zorgverleners via een beveiligd webplatform. De dienst biedt naast een berichtenfunctionaliteit ook de mogelijkheid tot beeldbellen. Voor de ‘storm’ werden mijn afspraken afgezegd of opgeschoven, want onze klanten hadden wel iets anders aan hun hoofd. Reguliere zorg werd afgeschaald en er werden andere manieren gezocht om zorg door te kunnen laten gaan zonder dat patiënten naar het ziekenhuis hoefden te komen. Dus wat gebeurde er… digitaal werd het nieuwe ideaal. Om de gezondheidszorg te kunnen helpen lanceerden wij in korte tijd een BeterDichtbij Light variant waarmee ziekenhuizen en huisartsen(praktijken) drie maanden gratis onze dienst konden gebruiken om op die manier in contact te blijven met hun patiënten. In de eerste weken maakten we met man en macht generieke materialen en richtten we processen in om aan de grote vraag te kunnen voldoen. De materialen plaatsten we op onze site, zodat alle informatie voor onze klanten beschikbaar was. Om een beeld te geven van de verandering die dit te weeg heeft gebracht bij BeterDichtbij: in de 2,5 jaar dat BeterDichtbij bestond voor de COVID-19 uitbraak hadden we 24 ziekenhuizen en enkele huisartsen als klanten bemachtigd, maar inmiddels hebben we boven de 30 ziekenhuizen en 100 huisartsenpraktijken en apotheken die gebruik maken van BeterDichtbij. Nieuwe klanten, maar ook bestaande klanten wilden binnen korte tijd op alle poliklinieken BeterDichtbij gebruiken om te kunnen chatten en beeldbellen met hun patiënten. Vanaf het begin gingen wij als team in de ‘gaan’ stand. De samenwerking werd nog sterker dan deze al was, en de motivatie al helemaal. De drive om iets voor de gezondheidszorg te doen in deze tijd, zorgde ervoor dat we allen in ons werk opgingen. Dit allemaal vanuit huis, want al het contact met ziekenhuizen en huisartsen(praktijken) ging vanaf nu per telefoon, mail of beeldbellen. Fysieke afspraken en trainingen voor zorgverleners werden gedaan door middel van beeldbelafspraken en webinars. We kregen ondersteuning op onze helpdesk en voerden vele doorontwikkelingen uit op technisch gebied. Het was belangrijk om op elkaar te letten, om niet over je eigen grenzen te gaan. Door het thuiswerken werd het moeilijker om aan een collega te zien hoe het met diegene ging. In ons dagelijks 30-minuten teamoverleg hadden we dan ook altijd aandacht voor hoe het ging met iedereen en of we elkaar konden helpen voor als het te veel werd. Het snelle handelen van BeterDichtbij heeft ervoor gezorgd dat wij mee konden gaan met de veranderingen in de zorg die het coronavirus teweeg heeft gebracht. De berichten en reacties die we krijgen vanuit vele hoeken levert ontzettend veel waardering. Digitalisering is in een stroomversnelling gekomen en nu is het moment aangebroken dat wij ons in plaats van op de operatieve fase weer meer kunnen gaan focussen op de toekomst. Om ervoor te zorgen dat BeterDichtbij ook na ‘de storm’ binnen de gezondheidszorg van meerwaarde blijft. Hopelijk kunnen we nu een goede basis leggen, zodat ziekenhuizen de digitale veranderingen kunnen doorzetten. Fysieke consulten waar nodig en digitale consulten waar dat kan.
Open chat
1
Hulp nodig?
Scan de code
Hey toekomstige trainee! Zin om een keertje te sparren over jouw mogelijkheden?